Planszówki na kwarantannę i nie tylko

19 mar 2020
Polska

Planszówki na kwarantannę i nie tylko

Ten post miał wyglądać nieco inaczej - mieliśmy w planie stworzyć dla Was listę naszych ulubionych planszówek. W związku z obecną sytuacją postanowiliśmy go jednak trochę zmodyfikować i stworzyć spis gier, które idealnie sprawdzą się podczas kwarantanny lub izolacji.


Wsiąść do pociągu
Tagi: rodzinne

To bardzo ciekawa i różnorodna gra, w której musimy przede wszystkim realizować bilety poprzez budowanie tras kolejowych między konkretnymi miejscowościami - jej mechanika nie jest skomplikowana, a ilość dostępnych na rynku wersji przyprawia o (oczywiście pozytywny) zawrót głowy. “Pociągi” dostępne są w kilku wersjach podstawowych (między innymi Europa czy Dookoła Świata), które śmiało można rozszerzyć poprzez dodatki (np. Polska, Holandia, Azja i mnóstwo innych), które z kolei urozmaicą grę również “mechanicznie” - bowiem każda wersja posiada przynajmniej jedną zasadę, która różni ją od wszystkich pozostałych.

Azul
Tagi: rodzinne / dla małych grup

Szybka gra do 4 osób. Polega na budowaniu posadzek na planszy za pomocą kafelków inspirowanych azulejos - płytkami ceramicznymi prosto z Portugalii. Gra jest przepięknie wykonana pod kątem wizualnym, a mechanika jest na tyle prosta, że nawet młodsi sobie z nią poradzą (oznaczona przez wydawcę jako 8+). Choć średni czas trwania rozgrywki umieszczony na pudełku to 30 minut, według nas jedna rozgrywka trwa nie więcej niż 20 minut, co raczej zakwalifikowało by ją do grona szybszych gier. No chyba, że ktoś naprawdę długo zastanawia się nad swoim ruchem. A jeżeli znacie i lubicie podstawową wersję Azula, warto jest bliżej przyjrzeć się jego młodszemu bratu “Azul: Witraże Sintry”. W tej wersji budujemy witraże zamiast posadzek, niemniej jednak jest ona równie starannie wykonana i niezwykle cieszy oko.

Sagrada
Tagi: rodzinne / możliwa gra solo

Skoro już jesteśmy przy budowaniu i ładnych wydaniach, nie może w tym zestawieniu zabraknąć Sagrady, w której również budujemy witraże za pomocą kolorowych kostek. Ciężko jest nazwać tę grę matematyczną mimo występowania w niej liczb - bardziej chodzi w niej o spostrzegawczość i umiejętność kombinowania. W Sagradę można zagrać również solo. Choć oznaczona jest jako gra od 13 roku życia, naszym zdaniem nada się również dla młodszych graczy ze względu na proste zasady i nieskomplikowaną mechanikę. Grunt, aby dziecko było w wieku, w którym wie, że kostek do gry się nie je.

Tajemnicze Domostwo
Tagi: kryminalny / fabularny / dla dużych grup / kooperacja

Jeżeli jesteście zamknięci w izolacji w dużej grupie, ta gra świetnie spełni swoje zadanie. Ciężko jest jednoznacznie stwierdzić, czy więcej jest tu wątków kryminalnych czy fabularnych. A założenie jest proste: trzeba zgadnąć kto, gdzie i czym zabił. Każdy gracz jest innym śledczym i ma do rozwiązania swoją sprawę. Jeden gracz pełni w tej grze rolę ducha, który swoimi snami naprowadza śledczych do rozwiązania zagadek (taki mistrz gry, tylko planszówkowy). To gra kooperacyjna: albo wszyscy wygrywają, albo wszyscy przegrywają. Dlatego też ta pozycja będzie dobra, jeżeli chcecie ze sobą rozmawiać i wymieniać spostrzeżeniami. Duch ma tutaj odpowiedzialne i bardzo złożone zadanie wymagające kontrolowania kilku czynności naraz, dlatego też warto jest wybrać na jego posadę kogoś, kto lubi wielozadaniowość i się jej nie boi. I zna się na kolorach. Serio, lepiej jest umieć odróżniać mleczny od kości słoniowej, bo inaczej kłótnia murowana.

Cluedo
Tagi: kryminalny / dedukcja

Jeżeli są tutaj fani wątków kryminalnych (a skoro jesteś na stronie z escape roomami, to zagadki raczej lubisz), Cluedo będzie świetnym przykładem gry, która uczy dedukcji. Choć w niej również trzeba ustalić kto, gdzie i czym zabił, posiada zupełnie inną mechanikę niż Tajemnicze Domostwo. Kluczem do sukcesu są notatki, które każdy gracz robi sam. Ta gra bardzo dobrze uczy logicznego myślenia, analizy sytuacji i dedukcji na podstawie obserwacji. Polecamy fanom kryminalnych escape roomów stęsknionym wrażeń rodem z Sherlocka Holmes’a.

Dixit
Tagi: rodzinne / odpowiednie dla dzieci

W swoim ogólnym założeniu Dixit jest bardzo podobny do Tajemniczego Domostwa, tylko mniej mroczny, a zamiast mistrza gry mamy narratora. Opiera się na skojarzeniach i obrazkach, jednak w całej fabule nie chodzi o znalezienie mordercy, a o... w sumie to właśnie o fabułę chodzi. Wcielamy się bowiem w rolę bajarzy, co czyni te grę idealną dla całej rodziny.

Fuse
Tagi: szybka rozgrywka / rodzinne / szybkość / matematyka / kooperacja / możliwa gra solo

To naprawdę bardzo szybka gra, podczas której nawet za bardzo nie ma jak się posprzeczać - jedna rozgrywka trwa odgórnie 10 minut i to czas dla całej drużyny na rozbrojenie wszystkich bomb. Tak, jesteście drużyną i choć swoje zadania wykonujecie osobno (czytaj: każdy rozbraja swoje bomby), to gracie razem i jak najbardziej możecie, a nawet powinniście sobie wzajemnie doradzać. Warto w niej sobie pomagać, bo zwycięstwo/porażka dotyczy całej grupy grających. Jest tu trochę matematyki, ale bardzo prostej i przyjemnej: wystarczy umieć dodawać mniej więcej do 12 i stawiać znaki > oraz <.

Kolejka
Tagi: rodzinne / wielopokoleniowa

Świetna gra dla osób, które na kwarantannie/w izolacji utknęły z rodzicami lub innymi osobami ze starszego pokolenia, które pamięta czasy PRLu. Z doświadczenia wiemy, że często w takich przypadkach sama gra schodzi na drugi plan, bo rodzice/dziadkowie zamiast grać, z zachwytem oglądają karty zawierające zdjęcia produktów z minionej epoki, co z kolei wywołuje u nich przypływ nostalgii. Dla młodszych będzie to przy okazji lekcja historii - choć biorąc pod uwagę ostatnie kolejki w marketach wiecie już, że są sytuacje, w których mimo niekończącego się oczekiwania w takiej kolejce naprawdę nie ma niczego na półkach. Gra ma sporo zasad, jednak biorąc pod uwagę czas kwarantanny, będziecie mieć dużo czasu na ich przeanalizowanie. Pierwsza rozgrywka zawsze trwa najdłużej, jednak po ogarnięciu reguł pójdzie już wszystko z górki.

Tajniacy
Tagi: kooperacja / skojarzenia / szybka rozgrywka

To gra towarzyska, której większości nie trzeba w ogóle przedstawiać - gracze tworzą dwa teamy (wcale nie muszą zawierać identycznej ilości graczy, co jest jej dużym plusem), a każdy z nich wybiera swojego reprezentanta, który za pomocą skojarzeń będzie nakierowywał osoby ze swojej drużyny tak, aby odgadły hasła przypisane do swojego zespołu. Ze względu na różnorodność wersji łatwo jest dopasować grę do grupy docelowej. Choć pierwotna wersja tajniaków zawiera same hasła z przeróżnych kategorii i uznawana jest za najbardziej uniwersalną, dostępne są również wersje Duet (idealna dla par i z nieco inną mechaniką, choć można w nią również grać w teamach), Obrazki (zamiast słów są grafiki) czy Bez Cenzury (wersja 18+, według nas najtrudniejsza, bo ciężko jest nakierować skojarzenia na konkretne słowa, kiedy wszystko kojarzy się tylko z jednym).

Gierki małżeńskie
Tagi: dla par / nieodpowiednie dla dzieci

Jeżeli utknęliście na kwarantannie we dwoje, ciężko będzie znaleźć lepszą planszówkę, która będzie miała równie proste zasady. Jest łatwa, lekka i… jej wadą jest to, że bardzo, ale to bardzo łatwo jest się pokłócić. Niemniej jednak to dobra gra, w którą można grać również parami (oczywiście już po kwarantannie). Tworzy dobrą okazję do sprawdzenia, jak bardzo znamy swoją drugą połówkę i czy nadajemy na tych samych falach. Zawiera elementy znanej wszystkim gry Taboo, skojarzeń, kalamburów oraz pytania sprawdzające stan wiedzy na temat partnera/ki.

Przebiegłe wielbłądy
Tagi: rodzinne

W tej grze należy obstawiać, przewidywać i analizować sytuację na bieżąco - choć występuje w niej również element losowości, który wspomniane przewidywanie zdecydowanie utrudnia. Jako obecni na wyścigach wielbłądów u arabskiego szejka musimy być lepsi niż pozostali, jeżeli chcemy wygrać. Wersja podstawowa (bez dodatku) jest szybka i niezbyt skomplikowana, można zaprosić do gry młodszych graczy. Podczas rozgrywki dużo się dzieje, każdy ruch może sporo namieszać, w związku z czym można śmiało powiedzieć, że dynamika gry nie pozwala nikomu na nudę.

5 sekund
Tagi: rodzinne / szybkość

Masz pięć sekund, by podać trzy rzeczy, np. rymy do “but” czy miasta w Polsce na literę T - tak w skrócie można opisać tę grę. Im lepiej działasz pod presją czasu, tym lepszy uzyskasz wynik. Tutaj nie ma co się za bardzo rozpisywać: gra jest bardzo rodzinna i każde pokolenie się w niej odnajdzie, choć na rynku dostępna jest również wersja “Bez Cenzury”.

Dobble
Tagi: karciane / rodzinne / odpowiednie dla dzieci / szybkość / spostrzegawczość

To nie jest planszówka, jednak nie mogło zabraknąć jej w tym zestawieniu ze względu na jej uniwersalność pod kątem grup wiekowych. Trenuje szybkość i spostrzegawczość: gracze muszą bowiem zauważyć, który z symboli na jego karcie jest wspólny z kartą początkową, wykrzyczeć go głośno (oraz być przy tym pierwszy) i jak jeszcze kilkanaście razy w zależności od ilości kart na ręku. Bardzo przyjemna i dostępna w wielu wersjach tematycznych, nawet Star Wars czy Harry Potter.

Ślimaki to mięczaki
Tagi: dla dzieci / odpowiednie dla dzieci / edukacja / ekologia

Choć gra dedykowana jest przede wszystkim dzieciom, nawet dorośli będą czerpać z niej radość. Głównym motywem jest wyścig ślimaków, jednak wygrywa ten gracz, który jest… najwolniejszy. Dodatkowo gra ma walory edukacyjne - zamiast punktów zbieramy bowiem śmieci (1 odpad = 1 punkt). Po dwóch wyścigach zwycięzcą zostaje ten, kto uzbiera najwięcej śmieci i tym samym najdokładniej oczyści las. Bardzo fajnie zobrazowana idea ekologii połączona z planszówką dla najmłodszych.

Duuuszki
Tagi: rodzinne / szybkość / spostrzegawczość / odpowiednie dla dzieci / szybka rozgrywka

Duuuszki ciężko jest nazwać planszówką. Są natomiast świetną zabawą na spostrzegawczość, która nawet dorosłym potrafi przysporzyć nie lada problemów. To wyzwanie dla umysłu, które zaprocentuje później w prawdziwym escape roomie podczas czynności, z którą najwięcej drużyn ma problem - czyli podczas szukania. Zasady są bardzo proste: spośród kilku przedmiotów w różnych kolorach (w zależności od wersji są to różne przedmioty i różne kolory) należy szybko chwycić za ten, który jako jedyny nie odpowiada aktualnemu obrazkowi, albo jest dokładnie taki, jak na rysunku. W zależności od wersji wprowadzane są drobne dodatkowe zasady, które czynią rozgrywkę jeszcze ciekawszą.

Mól Szachrajek
Tagi: karciane / odpowiednie dla dzieci / rodzinne

Ta gra jest o tyle niezwykła, że trzeba w niej oszukiwać - a im kreatywniejsze sposoby oszustwa, tym większe szanse na wygraną. Szybka gra dla całej rodziny, która wbrew pozorom uczy niesamowitej kreatywności. W oszukiwaniu oczywiście.

Karaluszek Kłamczuszek
Tagi: karciane / analiza / odpowiednie dla dzieci / rodzinne

Nawet jako dorośli stwierdzamy, że ta gra jest po prostu super. Trzeba w niej... kłamać. Albo mówić prawdę - w zależności od sytuacji. Podsuwając kartę graczowi mówimy mu zawsze, co jest na jej spodzie. Możemy kłamać lub nie, a jeżeli przeciwnik nie zgadnie naszych intencji, będzie musiał przyjąć kartę do swojego inwentarzu. Nie ma w niej wygranego - jest za to jeden przegrany. To osoba, która jako pierwsza zdobędzie 4 karty z tym samym zwierzęciem.

The Mind
Tagi: rodzinne / karciane / kooperacja

Nie planszówka, a karcianka, która dzieli ludzi na jej zwolenników i przeciwników. No bo jak to, co to a gra, w której trzeba w milczeniu wyrzucać karty od najmniejszej do największej, w dodatku w ciemno i odliczając przy tym w głowie? Otóż nie do końca: według naszej wiedzy gra ta jest szeroko wykorzystywana podczas terapii dzieci z takimi schorzeniami jak autyzm, zespół Aspergera czy szeroko pojęte zaburzenia komunikacji. Wycisza, jednocześnie skupiając graczy na ich celu, który jest dla wszystkich wspólny. Bardzo dobrze uczy cierpliwości - będzie zatem dobra dla tych, którzy są już kolejny dzień uwięzieni w izolacji i zdążyli się na tyle pokłócić z bliskimi, że trzeba przenieść się na bardziej milczące rozrywki.

Catan
Tagi: rodzinne / strategiczne

Większości graczom tej pozycji nie trzeba nawet przedstawiać - Catan jest swojego rodzaju planszówkowym klasykiem. W tej grze wcielamy się w rolę osadników, a naszym celem jest rozwój: budowa dróg, osad i miast, a także zbieranie surowców i handel. Catan poza wersją podstawową ma mnóstwo dodatków, które urozmaicą rozgrywkę, kiedy poznacie już samą koncepcję zawartą w podstawce.

Karak
Tagi: rodzinne / RPG / strategiczne

Tytułowy Karak jest zamkiem, w którego podziemiach toczy się gra. Każdy gracz wciela się w rolę jednego z sześciu dostępnych bohaterów (mówimy o wersji podstawowej), przy czym każda postać ma swoje dwie niepowtarzalne umiejętności. A co robimy? Odkrywamy kolejne pomieszczenia katakumb, walczymy z potworami, zbieramy ekwipunek, skarby oraz umiejętności, aby na końcu pokonać smoka. Wygrywa ten, kto po pokonaniu smoka (przez siebie lub innego gracza) będzie miał najwięcej skarbów. Istotne w tym wszystkim jest również wykorzystywanie potencjału swojej postaci oraz umiejętności, których nikt poza nią nie posiada. Przykładowo: czarnoksiężnik przechodzi przez ściany labiryntu, a złodziejka może uniknąć walki z potworem, kiedy wszyscy pozostali muszą się z nim zmierzyć.

Cytadela
Tagi: karciane / strategiczne / dla dużych grup

Jeżeli jesteście zamknięci w izolacji w większej grupie, ta gra będzie dla was idealna - choć można grać w nią już od 2 graczy, to ten typ rozgrywki, gdzie więcej znaczy ciekawiej. A w Cytadeli chodzi przede wszystkim o budowanie średniowiecznego miasta zgodnie z własnym celem, do którego realizacji niejednokrotnie potrzeba wielu sztuczek i naprawdę intensywnego myślenia. Najciekawsze w tym wszystkim jest wcielanie się w konkretne role i korzystanie z ich umiejętności, które czasami mimo perfekcyjnego planu potrafią komuś pokrzyżować plany ze względu na element losowości (lub intuicji innych graczy).

Okres izolacji/kwarantanny jest również dobrą okazją na zagranie w Escape Tales: The Awakening lub Low Memory (jeśli posiadacie angielską wersję). Obie gry zapewnią Wam minimum 360 minut rozgrywki, a z doświadczenia wiemy, że gra może wydłużyć się nawet do kilku dni. Dzięki temu będziecie mieli namiastkę escape roomu w domu, a głodni zagadek będą tymczasowo zaspokojeni.


Czy jest gra, której nie polecamy?
Tylko jedna: nie grajcie w Monopoly. Ta gra nigdy nie kończy się dobrze: zrywa wieloletnie przyjaźnie, prowadzi do rozwodów z orzeczeniem o winie i wydziedziczeń z testamentu trzy pokolenia wstecz. Miejcie na uwadze, że musicie wszyscy ze sobą jeszcze trochę wytrzymać.
A tak na serio: grajcie w co chcecie i na co tylko macie ochotę lub w to, co aktualnie znajduje się pod ręką. Tylko #zostańciewdomu.

Przeczytaj również:

Produkty okołoescaperoomowe - pomysły od firm

Produkty okołoescaperoomowe - pomysły od firm

24.03.2020

Aby wyjść Wam naprzeciw w tym trudnym czasie narodowej izolacji, wiele firm zaczyna tworzyć własne materiały i akcje mające na celu aktywizację graczy w ich domach. Zebraliśmy je w tym artykule, który specjalnie dla Was będzie stale aktualizowany. Zapraszamy do lektury oraz regularnego zaglądania.

Czytaj więcej
Podsumowanie PolandEscape 2019 oczami Lockme

Podsumowanie PolandEscape 2019 oczami Lockme

13.01.2020

7 grudnia 2019 był dla nas jako organizatorów kolejnym dniem po niezbyt przespanym tygodniu, a nawet miesiącu - przygotowania do półfinału oraz finału PolandEscape to duże przedsięwzięcie, które w historii zawodów miało miejsce już po raz trzeci. Tym razem odbyły się one nie jak co roku we Wrocławiu, a w Warszawie, w firmie Black Cat Escape Room przy Grochowskiej.

Czytaj więcej

Znajdź idealny pokój dla siebie