Dobra i rzeczowa opinia dotycząca escape roomu to skarb. Wbrew pozorom niełatwo jest napisać recenzję, która będzie rzetelna i pomoże tym samym innym użytkownikom. Jak zatem stworzyć opinię, która spełni te wymagania?

Przygotowaliśmy małe kompendium wiedzy na temat oceniania. Oto dziesięć zasad, których przestrzeganie pomoże Ci napisać rzetelną opinię i z której później z pewnością skorzystają pozostali użytkownicy lockme.

Nie spojleruj.

To chyba najważniejsza ze wszystkich zasad, która miejscami jest bardzo trudna do przestrzegania. Czasami niełatwo jest opisać pokój bez wchodzenia w szczegóły, które mogłyby zdradzić zbyt wiele. Zastanów się dwa razy, czy zdanie, które właśnie napisałeś, nie opisuje zbyt dokładnie zagadek, elementów ukrytych w pokoju czy obecności aktora.

Oto kilka przykładowych spojlerów:

“Przedostatnie pomieszczenie jest rewelacyjne” 

Ten fragment zdradza, że oceniany escape room składa się z wielu pomieszczeń. Są oczywiście pokoje, które nie ukrywają wieloetapowości swoich scenariuszy, jednak nie miej pretensji, jeżeli ten fragment zostanie oznaczony jako spojler.

“Co prawda gra odbywa się tylko w jednym pomieszczeniu, ale jest ono świetnie urządzone”

Sytuacja analogiczna w stosunku do przykładu wyżej.

“Niesamowita gra aktora!”

Taką informację zostaw dla siebie, aby to inni sparaliżowani strachem wywołanym przez NIESPODZIEWANE pojawienie się aktora bali się zasnąć w nocy.

“Zagadki były bardzo ciekawe, w szczególności ta z młotkiem i ołówkiem”

Opisuj zagadki w zgodzie ze swoimi odczuciami, jednak bez podawania ich elementów składowych lub mechaniki działania.

“Figury w pomieszczeniu wyglądały jak żywe”

Uważaj na zbyt szczegółowy opis wnętrza. Jest spora różnica między “wystrój jak ze średniowiecza” a “w pokoju stoi metalowy rycerz i trzyma w ręku coś, na co warto zwrócić uwagę”.

Pisz to, co sam chciałbyś przeczytać.

W swoich tekstach trzymaj się jednego kluczowego postanowienia - skup się szerzej na przynajmniej jednej rzeczy, która będzie wartościowa merytorycznie dla Twojego czytelnika (tak, możemy użyć tu takiego wyrażenia). Każdy z nas zwraca uwagę na inny element gry: dla jednych najważniejsza będzie atmosfera, dla drugich wystrój, dla trzecich zagadki, a dla czwartych obsługa. Jeżeli któryś z tych aspektów jest Ci szczególnie bliski, opisz go dokładniej od pozostałych, nie będzie w tym nic złego - być może dzięki temu uzupełnisz opinię innego użytkownika, który w swojej recenzji skupił się na czymś innym.

Nie pisz komentarzy, które nic nie wnoszą.

Nikt nie wymaga od Ciebie pisania długich elaboratów, jednak opinie typu “było ok”, “super” czy “niesamowite przeżycie” nie wnoszą absolutnie nic do życia czytelnika. Lepiej napisz o tym, co Ci się podobało i dlaczego. Jeżeli nie masz teraz pomysłu, napisz opinię później - jak pozbierasz myśli i argumenty.

Kultura wiele mówi o człowieku, także w kontekście lockme.

Nie obrażaj nikogo w swojej opinii, nawet jeśli Twoje doświadczenia z pokoju nie były dobre i zgodne z oczekiwaniami. Każdy ma prawo do własnego zdania, jednak każda krytyka (pochwała również) powinna być wyrażona w sposób kulturalny.

Ochłoń po wizycie w escape roomie.

Nie pisz opinii zaraz po wyjściu z pokoju - pozwól ułożyć się w głowie nie tylko emocjom, ale i wyrażeniom, których mógłbyś użyć. Nie pisz jej też jednak po kilku miesiącach od wizyty - czy tego chcesz czy nie, nie będziesz pamiętał wszystkich szczegółów, a te zapamiętane mogą być wówczas nieaktualne. Oceniasz pokój w takiej wersji, w jakiej go zastałeś.

Zawsze podawaj prawdziwą datę odwiedzin.

Jeżeli siedząc przy komputerze nie możesz sobie przypomnieć terminu odwiedzin, odsuń się od biurka i poświęć kilka sekund na poszukanie go w kalendarzu. Choć dla Ciebie może to wydawać się mało istotne, jest to ogromnie przydatna informacja dla innych użytkowników, którzy dzięki temu będą mogli odnieść się do Twojej oceny przez pryzmat czasu. To także ważna informacja zwrotna dla właścicieli. Być może nie jest to główny element opinii i nie odnosi się do samej jej treści, jednak jest on bardzo istotny.

Spróbuj zrównoważyć informacje.

Im więcej aspektów gry poruszysz, tym bardziej wartościowa będzie Twoja opinia. Choć któryś z elementów gry może być Ci bliższy od pozostałych (patrz punkt 2), postaraj się opisać ich więcej. Pamiętaj, że na całość doświadczenia nie składa się tylko jeden wybrany element, a wiele zmiennych.

Pisz o rzeczach istotnych dla innych graczy.

Zamiast pisać o tym, że podczas wizyty miałeś ciemne spodnie, skup się na tych aspektach, które przydadzą się graczom odwiedzającym pokój po Tobie. Istotne będą Twoje wrażenia na temat zagadek, wystroju, klimatu, obsługi, immersji czy liniowości.

Zadbaj o stronę językową swojej opinii.

Zaopatrz się w słownik ortograficzny, przecinki i kropki. Dużo lepiej czyta się opinie, które napisane są poprawnym językiem - nie tylko moderatorom, ale również innym użytkownikom.

Bądź sobą.

Nie pisz opinii pod wpływem innych członków zespołu ani w ich imieniu - to ma być Twoje zdanie i Twoja rada dla potomnych.

Wraz z nowym systemem oceniania pojawiły się również jednozdaniowe opisy każdej z ocen liczbowych. Dzięki nim gracze mogą o wiele łatwiej dopasować odczucia towarzyszące wizycie w danym pokoju do obrazu, który powinien być odzwierciedleniem danej oceny. Opisy ocen nie są oceną opisową samą w sobie - pomagają one jedynie w nakierowaniu na odpowiednią ocenę ze skali.

Co mniej więcej powinna oznaczać dana ocena?

 

10/10

Ten pokój był niesamowity - całe doświadczenie było na niespotykanym poziomie.
Na dziesiątkę zasługuje pokój, który bez mrugnięcia okiem mógłbyś zakwalifikować do grona najlepszych escape roomów w swojej karierze uciekania. Każdy aspekt gry przebiegł idealnie i zgodnie z planem. Perfekcyjny pokój, profesjonalna obsługa, klimat odczuwalny każdą częścią ciała i zabawa, o której jeszcze długo będziesz opowiadał znajomym - wszystko jest spójne, logiczne i bezbłędne. Nie masz absolutnie żadnych uwag, to była świetnie spędzona godzina i gdybyś tylko mógł, wymazałbyś swoją pamięć, by móc do niego wrócić, choćby i na drugi koniec kraju.

9/10

Ten pokój był świetny - miał świetne zagadki, zadania, klimat i obsługę oraz zaskoczył mnie w jakiś sposób.
Pokój na dziewiątkę to nie tylko dobra zabawa, ale i również zaskoczenie wywołane jakimś elementem, którego nie spodziewałeś się podczas swojej rozgrywki, co znacznie wyróżnia go na tle innych pokoi. Możesz mieć drobne uwagi do któregoś z aspektu gry, jednak nie mają one dużego wpływu na Twój odbiór gry i komfort rozgrywki. Emocje grały pierwsze skrzypce w tym doświadczeniu i przeżywasz grę jeszcze po wyjściu z lokalu. Dobra robota!

8/10

Ten pokój był bardzo dobry - świetnie spędziliśmy czas i cieszył nas każdy jego aspekt.
To bardzo dobry pokój, a gra w nim sprawiała Ci przyjemność. Nie spotkało Cię tu nic bardzo nieprzyjemnego. Jesteś zadowolony z wyboru tego pokoju. Być może coś byś w nim zmienił, jednak uwagi nie dotyczą całego pokoju, a jedynie jego części, np. tylko jednego aspektu. Nie doszło do większej awarii od strony zagadek czy mechanizmów, a nawet jeśli - udało się ją szybko naprawić. To solidna propozycja na escape roomowej mapie i czujesz satysfakcję po ukończeniu gry. Z chęcią odwiedzisz inne pokoje tej firmy.

7/10

Ten pokój był dobry - wszystko działało jak należy i nie mamy na co narzekać.
Tutaj wszystko od A do Z przebiegło prawidłowo. Być może nie zetknąłeś się z efektem WOW, ale - jak w opisie - nie masz na co narzekać. To było pozytywne doświadczenie. Warto go odwiedzić i przekonać się samemu. To poprawny i przyzwoity pokój mimo paru niedociągnięć, który polecasz innym.

6/10

Ten pokój był w porządku - to był miło spędzony czas, ale oczekiwaliśmy czegoś więcej.
Taki pokój był całkiem przyjemnym doświadczeniem, jednak nie spotkałeś się z efektem fajerwerków i wydaje Ci się on dość przeciętny na tle innych lub ma jakieś większe wady, które mogą znacznie zakłócić spójność rozgrywki. Być może parę rzeczy nie działało do końca jak powinno lub nie spełniło Twoich oczekiwań, ale nie było najgorzej, choć przydałoby się kilka zmian dla dobra pokoju i graczy, którzy odwiedzą ten pokój po Tobie. Nie porwał Cię on w swojej fabule lub nie wniósł niczego nowego do Twojego escape roomowego doświadczenia.

5/10

Ten pokój był OK - miał pewne ciekawe elementy, ale w innych aspektach mogłoby być lepiej
Pokój na piątkę nie jest do końca złym pokojem - to najbardziej neutralna ocena z możliwych. Taki scenariusz wymaga w Twoich oczach kilku poprawek. Ciężko jest mieć o nim jednoznaczne zdanie - coś się podobało, coś zupełnie nie wkomponowało się w klimat. Czujesz niedosyt spowodowany tym doświadczeniem. Jest po prostu średni i tym samym nie zaciekawił Cię specjalnie.

4/10

Mam mieszane uczucia na temat tego pokoju. Nie był całkiem zły, ale nie bawiliśmy się w nim dobrze.
Pokój oceniony na czwórkę znacznie odbiega od standardów wypracowanych przez branżę, jednak nie jest on równoznaczny ze złym doświadczeniem. Ciężko jest go jednoznacznie ocenić - nie był tragiczny, ale coś sprawiło, że nie czułeś się w nim komfortowo. Na jakimś etapie rozgrywki idea minęła się z jej realizacją. Nie jesteś do końca zadowolony z tego wyboru.

3/10

Coś w tym pokoju zrujnowało nasze doświadczenie. Gdyby nie to, ocena pewnie byłaby wyższa.
W trójkowym pokoju wiele rzeczy mogło się stać, ale równie dobrze nie stać, np. wystąpił ogromny problem z działaniem zagadek, co mogło wpłynąć na skupienie podczas gry czy wczucie się w klimat rozgrywki. Nie polecasz go innym ze względu na to, co zastałeś w środku, bo przez pryzmat błędów nie pamiętasz, o czym był scenariusz. Miałeś tu do czynienia z poważnymi uchybieniami.

2/10

Ten pokój był naprawdę zły - nie bawiliśmy się rozwiązując go, a  klimat nie był interesujący. Nie polecam go
Może nie jest to najgorszy pokój w Twoim życiu, jednak samo doświadczenie nie należy do przyjemnych, a nie o to chodzi w escape roomie. Zbyt wiele rzeczy nie działało lub nie łączyła ich żadna logika. Coś w trakcie rozgrywki sprawiło, że Twoja grupa nie chciała już uciekać, a wyjść z pokoju bez rozwiązywania zagadek. Być może jest jakiś pozytyw w całej grze, jednak stanowi on niewielki procent całego doświadczenia. Masz poważne zastrzeżenia dotyczące warunków gry. Funkcjonalność pokoju mija się z ideą escape roomu.

1/10

Ten pokój to katastrofa - zupełnie nic w nim nie sprawiło mi przyjemności
Ta ocena powinna być używana bardzo rzadko - bo naprawdę bardzo rzadko zdarzają się sytuacje, kiedy w pokoju nic nie jest takie, jak powinno. Wszystkie aspekty gry były skrajnie złe i masz wątpliwości, czy taki scenariusz powinien być oddany do użytku, np. ze względu na niebezpieczeństwo związane z grą w tym pokoju. Doszło tu do poważnego uchybienia, które podchodzi pod prawo.

Uwaga: Nim ją wystawisz, zastanów się, czy w swojej ocenie uwzględniasz całość doświadczenia czy na Twoje nastawienie miał wpływ tylko jeden aspekt gry. Jeżeli zagadki były w porządku i ogólne wrażenie zniszczyła Ci np. wyłącznie obsługa, nie oceniaj całości pokoju zero-jedynkowo tylko ze względu na nią.

Teraz wiecie już wszystko. Klawiatury w dłoń i do dzieła!

Trochę się jednak jeszcze powtórzymy: powyższe teksty nie są gotowymi opiniami. Pomogą Ci jednak w sporządzeniu własnego, rzetelnego tekstu, który przyda się również innym.